Wieża Ciśnień - Ośrodek Kultury PlastycznejWieża Ciśnień - Ośrodek Kultury PlastycznejWieża Ciśnień - Ośrodek Kultury Plastycznej

  • START
  • Aktualności
  • O nas
    • O nas
      • Historia
    • Kontakt
    • Polityka prywatności
    • Klauzula informacyjna RODO
    • Klauzula informacja dotycząca przetwarzania wizerunku (MONITORING WIZYJNY)
    • Raport o stanie dostępności
  • Fotorelacje
    • 2025
    • 2024
    • 2023
  • Kalendarium
  • Archiwum
    • 2025
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • Dalsze lata
    • Archiwum multimedia
      • 2021
      • 2020
      • 2019
  • BIP

2020

,,Plakat, który się wtrąca'' - Wystawa plakatów Joanny Górskiej i Jerzego Skakuna.

 

Homework fb wydarzenie

Szanowni Państwo!
18 września 2020 o godz. 18:30 zapraszamy na wernisaż wystawy pt. "Plakat, który się wtrąca", towarzyszącej Kaliskim Spotkaniom Teatralnym. Wszystkie przedstawione plakaty zaprojektowane zostały przez studio Homework Joanny Górskiej i Jerzego Skakuna, absolwentów ASP w Gdańsku.
Joanna Górska i Jerzy Skakun prowadzą studio graficzne homework. Zajmują się projektowaniem plakatów, grafiką wydawniczą, przygotowują identyfikację wizualną wydarzeń kulturalnych. Współpracują z Teatrem Powszechnym w Warszawie, Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty, Muzeum Narodowym w Warszawie, Ma?aną, Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Polin i MOS Kraków. Ich prace ilustrowały m. in. Przekrój, Znak, Liberation, Financial Times.
Są laureatami wielu wyróżnień: srebrnego medalu Design Week we Florencji, srebrnego medalu na Biennale Plakatu w Chicago, złotego i srebrnego medalu na Biennale Plakatu w Meksyku, Grand Front 2018, nagrody oraz wyróżnienia na Biennale Plakatu w Warszawie, nagrody na 4th Block Poster Triennial w Charkowie, brązowego medalu na Biennale Plakatu w Katowicach, I nagrody w konkursie AMS ?Bądź mądry, czytaj prasę", I nagrody w konkursie ?We want Jazz".

?To nie może być przegadane? ? taką odpowiedź zwykle słyszę od Jurka Skakuna, który wspólnie z Joanną Górską tworzy studio Homework, kiedy próbuję go namawiać na połączenie kilku nadesłanych przez nich propozycji plakatów w jeden projekt. Plakat to narracyjny skrót. Musi przyciągać uwagę, zaciekawić na pierwszy rzut oka. Inaczej nie zaistnieje. Dlatego podczas spotkań z artystami tworzącymi spektakle, które odbywają się zwykle na pierwszej próbie, ze strony grafików pada zazwyczaj prośba, by w jednym zdaniu opisać im, o czym będzie spektakl. Kiedy przeglądam plakaty Teatru Powszechnego w Warszawie z ostatnich pięciu lat tworzone przez studio Homework, uświadamiam sobie, że bledną te projekty, wokół których było najwięcej czepiania się, marudzenia, dzielenia włosa na czworo i forsowania własnej artystycznej wizji przez twórców spektaklu. ?Ni to wiersz, ni to hasło? ? miał powiedzieć o jakimś przegadanym, nudnym tekście reklamowym mistrz skrótu plastycznego, Aleksandr Rodczenko.

Skuteczność oddziaływania na widza, zaskakiwania go nowymi rozwiązaniami, prowokowania do myślenia, rozbudzania wyobraźni ? to nasze podstawowe założenia i rodzaj twórczej dewizy w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Stąd wzięło się hasło ?Teatr, który się wtrąca?. Fraza ta jest zaczerpnięta z większej wypowiedzi patrona Teatru, Zygmunta Hübnera: ?Jestem zwolennikiem teatru, który się wtrąca. Określenie jest nieprecyzyjne, ale nie znajduję lepszego. Teatru, który się wtrąca do polityki, do życia społecznego i do najbardziej intymnych spraw ludzkich. Teatru, który w tych sprawach ma własne zdanie, otwarcie je wypowiada i stara się go bronić ? ze sceny ma się rozumieć?. No właśnie. Czy tylko ze sceny? Od początku pracy w Teatrze Powszechnym (a wcześniej w Teatrze Polskim w Bydgoszczy, gdzie również studio Homework tworzyło identyfikację graficzną) ważne było dla Pawła Łysaka i dla mnie poszerzone rozumienie teatru i próba spojrzenia na niego jako na złożony organizm. Jego sercem jest zapewne scena i to, co się na niej dzieje, ale przecież nie jest to jedyna sfera oddziaływania tego medium. W tym poszerzonym rozumieniu teatru jego identyfikacja graficzna, a szczególnie plakaty, powinny stać się silnym i niezależnym medium przekazu. Wręcz ? pewnego rodzaju manifestem! Długo dyskutowaliśmy z Joanną Górską i Jerzym Skakunem nad ramą estetyczną całej instytucji, która byłaby spójna graficznie i wyrazista. Stąd pomysł czarno-białej serii, gdzie kolor nie będzie odwracał uwagi od komunikowanej treści i tego, co jest w danej chwili do powiedzenia. Wydawała nam się to najlepsza odpowiedź na krzykliwą, chaotyczną rzeczywistość.

Kiedy patrzę na obraz popękanej jak lód na rzece, osuwającej się w niebyt mapy Polski w plakacie do ?Upadania? lub widzę ?wioskę? lekko kosmicznych grzybków odnoszącą się do ?Chłopów?, zaciśniętą pięść stworzoną do ?Krzyczcie, Chiny!?, albo swastykę zamienioną w dziecięcy wiatraczek w ?Mefiście? ? wiem, że te plakaty mają swoje życie i budują wyrazisty komunikat również poza teatrem. Że udało im się w skuteczny sposób odnieść do rzeczywistości społecznej i politycznej. Są też plakaty wzbudzające kontrowersje, jak choćby defekująca gołębica w ?Klątwie? czy budzący religijne skojarzenia rysunek waginy w ?Diabłach?. Niby nic nie powinno w nich oburzać ? nie są przecież wulgarne, zaskakują humorem i lekkością rysunku. Swoją prostotą i pomysłowością świadomie jednak zaburzają pewnego rodzaju repozytorium symboliczne, do którego jesteśmy przyzwyczajeni. Wybijają nas z tego, co już widziane, zapoznane, a tym samym przezroczyste. I właśnie chyba to nieustanne branie się za bary z przezroczystością naszego patrzenia na rzeczywistość jest podstawową cechą projektów graficznych studia Homework. To plakaty, które dają do myślenia.

MENU

  • START
  • Aktualności
  • O nas
    • O nas
      • Historia
    • Kontakt
    • Polityka prywatności
    • Klauzula informacyjna RODO
    • Klauzula informacja dotycząca przetwarzania wizerunku (MONITORING WIZYJNY)
    • Raport o stanie dostępności
  • Fotorelacje
    • 2025
    • 2024
    • 2023
  • Kalendarium
  • Archiwum
    • 2025
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • Dalsze lata
    • Archiwum multimedia
      • 2021
      • 2020
      • 2019
  • BIP

OKP Wieża Ciśnień
im. Bogdana Jareckiego
ul. Górnośląska 66A
62-800 Kalisz
tel. 62 766 43 40
tel. kom. 516 42 49 42
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

www.wiezacisnien.kalisz.pl

         

Akcelerator Kultury
ul. Nowy Świat 2A
62-800 Kalisz
tel. 62 751 90 99
tel. kom. 735 021 616
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

www.akceleratorkultury.pl

    

Administratorem Pani/Pana danych osobowych
jest Ośrodek Kultury Plastycznej Wieża Ciśnień im. B. Jareckiego w Kaliszu,
ul. Górnośląska 66a, 62-800 Kalisz.
Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Inspektorem Ochrony Danych Osobowych
jest Aleksandra Cnota-Mikołajec.
Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,

KONTAKT

OKP Wieża Ciśnień
im. Bogdana Jareckiego
ul. Górnośląska 66A
62-800 Kalisz

tel. 62 766 43 40
tel. kom. 516 424 942
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

www.wiezacisnien.kalisz.pl

.

Akcelerator Kultury
ul. Nowy Świat 2A
62-800 Kalisz

 

tel. 62 751 90 99
tel. kom. 735 021 616
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

www.akceleratorkultury.pl

Administratorem Pani/Pana danych osobowych
jest Ośrodek Kultury Plastycznej Wieża Ciśnień im. B. Jareckiego w Kaliszu,
ul. Górnośląska 66a, 62-800 Kalisz.
Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Inspektorem Ochrony Danych Osobowych
jest Aleksandra Cnota-Mikołajec.
Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

  • START
  • Aktualności
  • O nas
    • O nas
      • Historia
    • Kontakt
    • Polityka prywatności
    • Klauzula informacyjna RODO
    • Klauzula informacja dotycząca przetwarzania wizerunku (MONITORING WIZYJNY)
    • Raport o stanie dostępności
  • Fotorelacje
    • 2025
    • 2024
    • 2023
  • Kalendarium
  • Archiwum
    • 2025
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • Dalsze lata
    • Archiwum multimedia
      • 2021
      • 2020
      • 2019
  • BIP
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.
Akceptuje